مشاوره مالی و سرمایه گذاری

 

ممکن است تا به حال درمورد وظایف و مسئولیت‌های مشاور مالی (Financial Advisor) کنجکاو شده‌ باشید؛ اینکه مشاور مالی با پول شما چه می‌کند، چطور درمورد سرمایه‌گذاری‌های مختلف و نتایج آنها تصمیم‌ می‌گیرد و بهترین عملکرد را برای شما انتخاب می‌کند. ما در اینجا مختصری از وظایف مشاور مالی و نحوه‌ی عملکرد او را تشریح می کنیم.

مشاوران مالی وظایف متعددی دارند و با توجه به شرایط فعلی شما ازنظر مالی و اهدافی که برای آینده درنظر دارید، توصیه‌های خود را برای آنچه که شما بخواهید، ارائه می‌کنند.

مشاور مالی در حقیقت، شریک برنامه‌ریزی شما است. به‌عنوان مثال، ممکن است شما تصمیم بگیرید خانه‌ای ویلایی برای تفریحاتتان بخرید یا دوره‌ای را در دانشگاه خصوصی برای ده سال آینده بگذرانید. برای دستیابی به این اهداف، به کسی نیاز دارید که برای تحقق این برنامه‌ها به شما در برنامه ریزی مالی کمک کند. اینجا درست همان‌جایی است که نیاز به مشاور مالی را احساس خواهید کرد. شما و مشاور مالی‌ای که انتخاب کرده‌اید، همراه با هم، موضوعات مختلف را بررسی می‌کنید؛ از جمله اینکه باید چقدر پول پس‌انداز کنید، چه نوع حساب بانکی باز کنید، چه نوع بیمه‌ای داشته باشید و نیز برنامه‌های پرداخت مالیات را بررسی می‌کنید.

علاوه‌براین، مشاور مالی نقش یک مربی را بازی می‌کند. بخشی از وظیفه‌ی مشاور مالی این است که به شما کمک کند تا هر آنچه که در مسیر دستیابی به هدف‌تان وجود دارد، شناسایی کنید و آن را بشناسید. فرایند آموزش، ممکن است شامل اطلاعات جزئی و مشاوره‌های دقیق درمورد موضوعات مالی باشد. در آغاز، ممکن است این مشاوره‌ها و بحث‌های آموزشی فقط درمورد پس‌انداز و سرمایه‌گذاری باشد. ولی وقتی شروع به پیشرفت می‌کنید، مشاور مالی، شما را در درک پیچیدگی‌های سرمایه‌گذاری، بیمه و مسائل مرتبط با مالیات یاری می‌کند

یک مشاور مالی چه کارهایی انجام می‌­دهد؟

  • یک مشاور مالی با تجربه و موفق، به مدیران ارشد شرکت در زمینه افزایش سود مشاوره می­‌دهد.
  • صیانت از مسیر مالی درست شرکت از جمله کارهایی است که یک مشاور مالی با تجربه انجام می­‌دهد.
  • یک مشاور مالی از منظر حقوقی به تهیه صورت­‌ها و گزارشات مالی می­‌پردازد. این صورت­‌های مالی برای تسلیم به مراکز قانونی و مدیران ارشد شرکت تهیه می‌­شوند.
  • مشاور مالی مسئول نظارت بر مسائل مالی شرکت است. به این خاطر که، از قانونی بودن آن‌ها کسب اطمینان نماید. از منظر حقوق، ارزش این مسئولیت قابل چشم­پوشی نیست.
  • مسئولیت نظارت بر کارکنانی که وظیفه دارند گزارشات مالی را عرضه دهند نیز، بر عهده مشاور مالی شرکت است.
  • مشاور مالی به مدیران عالی شرکت کمک می‌­کند تا تصمیمات درست اتخاذ کنند.

تفاوت مشاور مالی یا مدیریت مالی با حسابدار یک شرکت چیست؟

از دید حقوقی، یک حسابدار تنها نگهبان صور­ت­های مالی بوده و فعالیت­‌های روتینی انجام می‌­دهد. او میزان درآمدها، هزینه‌­ها و مصارف یک شرکت را ثبت کرده و به مسائلی از جمله مالیات و حقوق کارکنان می­‌پردازد؛ اما مسئول اصلاح هزینه­‌ها و انحراف روند مصرف درآمدها نیست. اما یک مشاور مالی کاری فراتر از این­ها انجام می­‌دهد. گرچه این فعالیت‌­های مالی را یک حسابدار نیز انجام می­‌دهد، اما مشاور مالی مسئولیت دارد سلامت مالی شرکت را نیز تضمین کند. او باید در زمان مناسب تصمیمات درست بگیرد و به مدیریت شرکت عرضه دهد. به همین خاطر از نظر حقوقی، یک مشاورمالی وظایف سنگین­تری نسبت به یک حسابدار صرف دارد.

باتاب حساب آروین به عنوان مشاور مالی چه کمکی به شما خواهد کرد؟

  • یک مشاور مالی و مالیاتی با تجربه باید اطلاعات حقوقی کافی داشته باشد تا بتواند مطالبات شرکت را به سرانجام برساند.
  • روابط عمومی بالا می­‌تواند یکی دیگر از توانا­یی­‌های یک مشاور مالی موفق است. این روابط عمومی برای شروع مذاکره با مشتریان جدید بسیار مورد نیاز است.
  • وقتی شخصی به عنوان مشاور مالی، وارد یک واحد تجاری می­‌شود، باید بتواند به صاحبان آن واحد، نحوه شروع کردن یک فعالیت مالی را نشان دهد. یعنی به آن­ها راه­کارهای بدهد که در کار تجاری خود دچار ضرر و زیان نشوند. جلوگیری از زیان از منظر حقوقی بسیار اهمیت دارد.
  • یک مشاور مالی، نحوه انجام یک بازاریابی را متناسب با نیاز شرکت، به مدیرعامل آن ارائه می­‌کند. گاهی مدیران شرکت، به نوعی بازاریابی و تبلیغات، روی می­‌آورند که متناسب با روال شرکت نیست. به همین خاطر هدایت مسیر این بازاریابی از جمله توانایی­‌هایی یک مشاور مالی مناسب است. این موضوع را می‌توان در حیطه حقوقی نیز پیگیری کرد.
مشاوره رایگان
سوالی دارید؟
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای گفتگو در واتسپ یکی از مشاوران را انتخاب کنید