تهیه صورت های مالی

 

صورتهای مالی، محل درج اطلاعات اقتصادی مرتبط با فعالیت‌های شرکت‌ها است و یکی از ابزارهای مهم برای تجزیه و تحلیل عملکرد شرکت­‌ها هستند. تجزیه‌وتحلیل این صورت‌ها باعث می‌شود تا مدیران شركت‌ها، صاحبان سرمایه، بستانكاران و سرمایه‌گذاران بتوانند از وضع مالی گذشته، حال و آینده شرکت‌های سهامی مورد نظر خودشان آگاه شوند و در مورد آن قضاوت كنند.

صورت‌ های مالی، حداقل یک‌بار در سال تهیه ولی در بسیاری موارد، این صورت‌ها شش ماهه و یا حتی در صورت نیاز در مقاطع زمانی کوتاه‌تر نیز تهیه و ارائه می‌شود. به طور کلی مجموعه‌ای از قواعد که تحت عنوان اصول پذیرفته شده حسابداری نامیده می‌شود بر نحوه تهیه این صورت‌ها نظارت می‌کند.

طبق آخرین بخشنامه در خصوص فرمت تهیه صورتهای مالی به شماره 40174/د/98 مورخ 14/5/1398 منتشر شده توسط سازمان حسابرسی، صورتهای مالی از اجزای زیر تشکیل شده اند:

  • صورت سود و زیان
  • صورت سود و زیان جامع
  • صورت وضعیت مالی
  • صورت تغییرات در حقوق مالکانه
  • صورت حریانهای نقدی
  • یادداشتهای توضیحی صورتهای مالی

مطابق اطلاعیه صادره از سوی سازمان امور مالیاتی کشور، به شماره 40174/206/د مورخ 19/10/1395،  «اشخاص حقیقی و حقوقی ملزم به ارائه صورت‌های مالی حسابرسی‌شده، در سه گروه:‌ الف- شرکت‌های موضوع بندهای (الف) و (د) ماده واحده‌ی «قانون استفاده از خدمات تخصصی و حرفه‌ای حسابداران ذی‌صلاح به عنوان حسابدار رسمی»، ب- اشخاص حقیقی یا حقوقی بر اساس نوع فعالیت؛ و ج- اشخاص حقیقی یا حقوقی بر اساس حجم فعالیت اعلام شدهاند».

 

 

به جز شرکتهایی که صراحتاً در این اطلاعیه اعلام شده اند، سایر شرکتها یا اشخاص با توجه به حجم فعالیت به شرح زیر، ملزم به ارائه صورتهای مالی حسابرسی شده می باشند:

«سایر اشخاص حقوقی و حقیقی (شامل شرکت‌های سهامی خاص و سایر شرکت‌ها و همچنین مؤسسات انتفاعی غیرتجاری، شرکت‌ها و مؤسسات تعاونی و اتحادیه‌های آن‌ها و اشخاص حقیقی که طبق مقررات قانونی مربوط، مکلف به نگهداری دفاتر قانونی می‌باشند) که بر اساس آخرین اظهارنامه تسلیمی خود، جمع کل ناخالص درامد (فروش و یا خدمات اعم از عملیاتی و غیرعملیاتی) آن‌ها بیش از ۵۰ میلیارد ریال  (در مورد شرکت‌های پیمانکاری، دریافتی آن‌ها بابت پیمان‌های منعقد شده بیش از ۵۰ میلیارد ریال ) یا جمع دارایی‌های آن‌ها (جمع ستون بدهکار ترازنامه) بیش از ۸۰ میلیارد ریال باشد. 

مفاد این اطلاعیه در خصوص اشخاص موضوع بندهای (ب) و (ج) که شروع سال مالی آن‌ها از تاریخ 1396.1.1 و به بعد می‌باشد، لازم‌الرعایه است.»

خدمات تهیه صورت های مالی در موسسه باتاب حساب آروین

گروه مدیریت باتاب حساب آروین  سابقه کار زیادی در امر حسابرسی صورتهای مالی در موسسات حسابرسی و سازمان حسابرسی و همینطور، در تهیه صورتهای مالی در شرکتهای عضو بورس و اوراق بهادار تهران و سایر شرکتهای تولیدی، بازرگانی و خدماتی داشته و همین موضوع باتاب حساب آروین را نسبت به سایر شرکتهای خدمات مالی متمایز نموده است. در واقع سرعت عمل همراه با دقت بالا و استفاده از پرسنل مجرب و بادانش و کنترل چند مرحله ای از ویژگیهای خاص در شرکت ما می‌باشد.

مشاوره رایگان
سوالی دارید؟
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای گفتگو در واتسپ یکی از مشاوران را انتخاب کنید